Passenger airplane travelling through sky against stormy bolt cloudscape

10 najčastejších mýtov o cestovaní lietadlom

Cestovanie lietadlom je pre mnohých ľudí neoddeliteľnou súčasťou života. Napriek tomu okolo leteckej dopravy koluje veľa mýtov a nedorozumení. Tu je desať z nich, ktoré sme si pre vás vybrali:

  1. Mýtus: Lietadlá sú častou príčinou smrti Fakty: Letectvo je považované za jeden z najbezpečnejších spôsobov dopravy. Hoci sa letecké nehody dostávajú do titulkov správ, sú veľmi zriedkavé. Štatistiky ukazujú, že pravdepodobnosť smrti pri leteckej nehode je omnoho nižšia ako napríklad pri autohavárii.
  2. Mýtus: Ak sa otvorí dvere lietadla za letu, všetci na palube budú vysatí Fakty: Je prakticky nemožné, aby sa dvere lietadla otvorili za letu. Dvere sú navrhnuté tak, že sa otvárajú dovnútra a tlak vo vnútri lietadla ich drží pevne zatvorené.
  3. Mýtus: Recirkulovaný vzduch v lietadle šíri choroby Fakty: Väčšina moderných lietadiel používa systémy, ktoré filtrujú vzduch a odstraňujú baktérie a vírusy. Aj keď sa vzduch recirkuluje, je pravdepodobnosť, že sa nakazíte od niekoho na palube, nízka.
  4. Mýtus: Mobilné telefóny môžu spôsobiť haváriu lietadla Fakty: Neexistuje žiadny dôkaz, že by mobilné telefóny mohli narušiť navigačné systémy lietadla. Táto politika sa však udržuje z bezpečnostných dôvodov a pre minimalizáciu rušenia pre cestujúcich.
  5. Mýtus: Na palube lietadla je nebezpečenstvo úderu blesku Fakty: Lietadlá sú navrhnuté tak, aby odolávali úderom blesku a sú často zasiahnuté počas letu bez akýchkoľvek dôsledkov. Energia blesku je smerovaná okolo trupu lietadla a neovplyvňuje systémy lietadla.
  6. Mýtus: Autopilot robí všetku prácu Fakty: Autopilot je nástroj, ktorý pomáha pilotom, ale neznamená to,že by piloti nemali nič robiť. Musia monitorovať systémy lietadla, komunikovať s riadiacou vežou, pripraviť lietadlo na pristátie a mnoho ďalších úloh.
  7. Mýtus: Lietadlá lietajú na „autopilot“ Fakty: Aj keď sa termín „autopilot“ často používa, nie je to úplne presné. Piloti stále monitorujú a kontrolujú letové systémy, aj keď je zapnutý autopilot. Autopilot je len nástroj, ktorý pomáha pilotom udržať stabilný let.
  8. Mýtus: Kyslíkové masky sú na palube len pre prípad paniky Fakty: Kyslíkové masky sú na palube pre prípad, že by došlo k poklesu tlaku v kabině. V takom prípade je dôležité, aby cestujúci mali dostatok kyslíka.
  9. Mýtus: Je nebezpečné letieť v deň, keď je búrka Fakty: Piloti a letecké spoločnosti sledujú meteorologické podmienky a rozhodujú o bezpečnosti letu. Ak je búrka príliš silná, let bude pravdepodobne zrušený alebo presmerovaný. Lietadlá sú navyše navrhnuté tak, aby odolali turbulentným podmienkam.
  10. Mýtus: Lietanie je nebezpečné pre tehotné ženy Fakty: Väčšina lekárov a leteckých spoločností sa domnieva, že je bezpečné letieť počas tehotenstva. Avšak, niektoré letecké spoločnosti môžu mať obmedzenia pre lety blízko dátumu pôrodu z dôvodov pohodlia a predchádzania prípadným komplikáciám.

Aj keď cestovanie lietadlom môže vyvolať obavy, je dôležité rozlišovať medzi mýtmi a skutočnosťou. Bezpečnosť cestovania lietadlom je na vysokej úrovni a neustále sa zlepšuje vďaka pokrokoch v technológii a prísnym bezpečnostným predpisom.