Cestovanie lietadlom je pre mnohých ľudí neoddeliteľnou súčasťou života. Napriek tomu okolo leteckej dopravy koluje veľa mýtov a nedorozumení. Tu je desať z nich, ktoré sme si pre vás vybrali:
- Mýtus: Lietadlá sú častou príčinou smrti Fakty: Letectvo je považované za jeden z najbezpečnejších spôsobov dopravy. Hoci sa letecké nehody dostávajú do titulkov správ, sú veľmi zriedkavé. Štatistiky ukazujú, že pravdepodobnosť smrti pri leteckej nehode je omnoho nižšia ako napríklad pri autohavárii.
- Mýtus: Ak sa otvorí dvere lietadla za letu, všetci na palube budú vysatí Fakty: Je prakticky nemožné, aby sa dvere lietadla otvorili za letu. Dvere sú navrhnuté tak, že sa otvárajú dovnútra a tlak vo vnútri lietadla ich drží pevne zatvorené.
- Mýtus: Recirkulovaný vzduch v lietadle šíri choroby Fakty: Väčšina moderných lietadiel používa systémy, ktoré filtrujú vzduch a odstraňujú baktérie a vírusy. Aj keď sa vzduch recirkuluje, je pravdepodobnosť, že sa nakazíte od niekoho na palube, nízka.
- Mýtus: Mobilné telefóny môžu spôsobiť haváriu lietadla Fakty: Neexistuje žiadny dôkaz, že by mobilné telefóny mohli narušiť navigačné systémy lietadla. Táto politika sa však udržuje z bezpečnostných dôvodov a pre minimalizáciu rušenia pre cestujúcich.
- Mýtus: Na palube lietadla je nebezpečenstvo úderu blesku Fakty: Lietadlá sú navrhnuté tak, aby odolávali úderom blesku a sú často zasiahnuté počas letu bez akýchkoľvek dôsledkov. Energia blesku je smerovaná okolo trupu lietadla a neovplyvňuje systémy lietadla.
- Mýtus: Autopilot robí všetku prácu Fakty: Autopilot je nástroj, ktorý pomáha pilotom, ale neznamená to,že by piloti nemali nič robiť. Musia monitorovať systémy lietadla, komunikovať s riadiacou vežou, pripraviť lietadlo na pristátie a mnoho ďalších úloh.
- Mýtus: Lietadlá lietajú na „autopilot“ Fakty: Aj keď sa termín „autopilot“ často používa, nie je to úplne presné. Piloti stále monitorujú a kontrolujú letové systémy, aj keď je zapnutý autopilot. Autopilot je len nástroj, ktorý pomáha pilotom udržať stabilný let.
- Mýtus: Kyslíkové masky sú na palube len pre prípad paniky Fakty: Kyslíkové masky sú na palube pre prípad, že by došlo k poklesu tlaku v kabině. V takom prípade je dôležité, aby cestujúci mali dostatok kyslíka.
- Mýtus: Je nebezpečné letieť v deň, keď je búrka Fakty: Piloti a letecké spoločnosti sledujú meteorologické podmienky a rozhodujú o bezpečnosti letu. Ak je búrka príliš silná, let bude pravdepodobne zrušený alebo presmerovaný. Lietadlá sú navyše navrhnuté tak, aby odolali turbulentným podmienkam.
- Mýtus: Lietanie je nebezpečné pre tehotné ženy Fakty: Väčšina lekárov a leteckých spoločností sa domnieva, že je bezpečné letieť počas tehotenstva. Avšak, niektoré letecké spoločnosti môžu mať obmedzenia pre lety blízko dátumu pôrodu z dôvodov pohodlia a predchádzania prípadným komplikáciám.
Aj keď cestovanie lietadlom môže vyvolať obavy, je dôležité rozlišovať medzi mýtmi a skutočnosťou. Bezpečnosť cestovania lietadlom je na vysokej úrovni a neustále sa zlepšuje vďaka pokrokoch v technológii a prísnym bezpečnostným predpisom.