Ryanair-Hangar-Seville

Hodnotenie bezpečnosti leteckých spoločností: Čo všetko sa zohľadňovalo?

Ľudia sa zväčša rozdeľujú do dvoch veľkých skupín. Tí, čo lietanie priam zbožňujú a na druhej strane sú zase tí, ktorí sa preprave lietadlom oblúkom vyhýbajú. Strach z lietania má v súčasnej dobe veľmi veľká časť populácie. Uspokojiť ich snáď môže len hodnotenie bezpečnosti leteckých spoločností. Vyššia bezpečnosť im tak uberie na strachu, čo je určite výhodou.

Pravdepodobne by ste nechceli sedieť a letieť lietadlom, ktoré má samé chyby. Je staré, vŕzga a nesprávne mu fungujú svietidlá. Letieť lietadlom, v ktorom by ste každú chvíľu čakali, že sa rozpadne, vám na strachu pravdepodobne nejakým spôsobom neuberie. Samozrejme, v dnešnej dobe sú lietadlá pravidelne servisované a v skutočnosti by si letecké spoločnosti ani nemohli dovoliť, aby mali lietadlá nejaké výrazné problémy, ktoré by mohli ohroziť bezpečnosť pasažierov.

Na veku lietadla záleží

Ľudia jednoducho viac dôverujú lietadlám, ktoré sú novšie a vynikajú modernými technológiami ako tým, ktoré lietajú už niekoľko desiatok rokov. Aj napriek tomu vek lietadla nepatrí medzi kľúčové faktory, no v prípade, že ide o veľmi staré lietadlo, ktoré má rôzne chyby, môže ohroziť pasažierov aj cestujúcich.

Najčastejšie ide o nefunkčné klimatizácie či toaletu. Zaujímavosťou je, že pri hodnotení sa zohľadňuje rok výroby. Ak je však mladšie ako 10 rokov, považuje sa za pomerne nové. V situácii, že má lietadlo viac ako 30 rokov, už sa ním lietať za žiadnych okolností neodporúča.

Predsa len, každý jeden komponent má vopred určenú životnosť a pri dlhých rokoch používania by mohlo dôjsť k ohrozeniu životnosti. Samozrejme, v dnešnej dobe sú lietadlá, ktoré majú viac ako 30 rokov a stále lietajú.

Vedeli ste, že: Za najstaršie lietadlo sa považuje Boeing 737-2K2C(A) od spoločnosti Nolinor? Má už neuveriteľných 49,3 roka a neustále lieta. Za ním nasledujú letecké spoločnosti Iran Air Force či Air Inutit, ktorých lietadlá majú aj nad 45 rokov.

Počet leteckých nehôd

V rámci hodnotenia bezpečnosti jednotlivých leteckých spoločností sa hodnotil aj počet leteckých nehôd. Samozrejme, každá letecká nehoda je niečím špecifická. Aby sa však počet leteckých nehôd eliminoval, tak sa dnes čoraz viac zameriava aj na údržbu lietadla a výcvik posádky.

Ak nejaká časť v lietadle jednoducho pracuje nesprávne, automaticky sa zvyšuje aj riziko vzniku leteckej nehody. Preto je vždy cieľom vyrobiť lietadlo, ktoré bude schopné bezpečne dopraviť ľudí do cieľovej destinácie.

Čo sa týka leteckých spoločností, ktoré majú zaznamenaný najvyšší počet úmrtí, patria sem American Airlines (858 úmrtí) a nasledujú China Airlines, Korean Air či Air India. Tieto letecké spoločnosti majú zaznamenaných viac ako 500 úmrtí.

Ktoré letecké spoločnosti sú teda tie najviac bezpečné? Ide o týchto 10: Qantas, Alaska Airlines, EVA Air, Air New Zealand, Emirates, Virgis Australia, Etihad Airways, Qatar Airways, Singapore Airlines a TAP Air Portugal.