Rezervácia letov spoločnosti Ryanair cez iné webové portály: Aké problémy môže priniesť?
Keď si ľudia idú rezervovať dovolenku či letenky, tak sa snažia hľadať tie najlepšie a častokrát najlacnejšie možné riešenia. Preto využívajú webové stránky, ktoré sú zamerané na porovnávanie cien leteniek. Vo svete sú najznámejšie portály Opodo, Kayak, Expedia či Skyscanner, na Slovensku sú populárne najmä Pelikán, Kiwi či Esky.
Vďaka týmto portálom totiž majú cestujúci možnosť porovnať ceny leteniek od rôznych spoločností a z rôznych letísk si tak vyskladať pre nich najvhodnejšiu variantu.
Kúpa leteniek a problemový Ryanair
Mnohí cestujúci sa v konečnom dôsledku rozhodnú si aj samotnú letenku zakúpiť priamo cez tieto webové stránky. Čo sa však týka leteckej spoločnosti Ryanair, častokrát sa však vyskytujú problémy. Ryanair je známy tým, že bojuje proti cestovným kanceláriám a porovnávačom cien a všemožnými spôsobmi sa snaží skomplikovať kúpu leteniek cez sprostredkovateľov.
Dôvod je celkom prostý – podľa ich cenovej politiky nesúhlasia s tým, aby zákazník platil čo i len euro navyše sprostredkovateľom, a chcú, aby si ľudia kupovali ich letenky výhradne cez oficiálnu webovú stránku bez príplatkov.
E-mail s pravidlami
V poslednej dobe začala väčšina cestujúcich, ktorí majú letenky zakúpené cez sprostredkovateľa dostávať email od spoločnosti Ryanair, že ich rezervácia je zablokovaná. Nie je možné tak vykonať online check-in, dokúpiť batožinu či miestenky, a to ani prostredníctvom aplikácie.
Aj združenie Noyb, ktoré sa zaoberá ochranou spotrebiteľských práv, podalo sťažnosť na spoločnosť Ryanair. Vyžaduje totiž overovací proces, ktorý zahŕňa aj rozpoznávanie tváre. A to vo všetkých prípadoch, kedy sú letenky rezervované cez online cestovnú kanceláriu alebo iné portály ako je samotná stránka spoločnosti Ryanair. To však podľa ich slov porušuje pravidlá o ochrane osobných údajov aj keď samotná aerolinka tvrdí, že údaje uchováva iba po dobu overenia totožnosti.
Ako prebieha overenie ?
V inštrukciách sa dočítate, že máte na výber dve možnosti overenia vašej totožnosti. Prvá je expresná verifikácia pomocou technológie rozpoznávania tváre ( spoplatnené sumou 0,59€ ) alebo štandardná verifikácia prostredníctvom vyplneného a podpísaného tlačiva odoslaného aerolinke spolu s fotokópiou vášho cestovného dokladu.
Druhá varianta je bezplatná, avšak potvrdenie môže trvať až sedem dní, odporúčame preto expresnú verifikáciu cez aplikáciu Ryanair.
Len pre zvýšenie ziskov?
Cestujúci sa celkom oprávnene stažujú na tieto dodatočné komplikácie zo strany aerolinky, ktorá síce sama tvrdí, že verifikáciu vyžaduje kvôli kontrole údajov pasažiera, realita ale bude odlišná.
Ryanair vedie niekoľko súdnych sporov, pričom azda najznámejší je so spoločnostou Booking.com B.V ( prevádzkujúca portál Agoda a Kayak ) za zákaz predaja ich leteniek, čo je politika spoločnosti od roku 2007.
Spoločnosť argumentuje tým, že cestovné agentúry častokrát neuvádzajú priamy emailový kontakt na zákazníka a Ryanair tak nemôže komunikovať s ním priamo ohľadne informácii týkajúcich sa letu.
Znamená to tiež, že nemôže aktívne promovať zákazníkom svoje dalšie služby, ako sú požičovna aút, či možnosti ubytovania, ktoré tvoria značnú časť zisku spoločnosti a tento zisk ostáva následne cestovným kanceláriam. Výsledky súdných sporov sú zatiaľ zmiešané, nakoľko sa vedú v rôznych štátoch zároveň a cestujúcim s Ryanairom tak ostávaju iba dve možnosti – kupovať letenku iba cez web Ryanairu, alebo strpieť dodatočné kroky.